Inlägg

Visa rätt nummer – vid rätt tidpunkt

Här berättar vi hur du ställer in vilket nummer du alltid vill visa när du är på jobbet och vilket du alltid vill visa när du är hemma. Och även hur du ställer in om du vill strunta i alla regler.

Du har väl inte missat att du får välja vilket nummer du vill visa när du ringer? Det vill säga vilket nummer syns i telefonen hos den du ringer till.

Varför är det viktigt att visa rätt nummer?

Tänk att du ringer en kund som har frågor om en beställning. Du ringer upp men kunden svarar inte. Kunden ringer tillbaka dagen efter – då är du hemma och vabbar. Eftersom du visade ditt mobilnummer ringer kunden tillbaka till det.

Hade det inte varit bättre att visa företagets nummer? Då hade kunden ringt tillbaka till företaget och fått hjälp av dina kollegor istället.

Eller tvärtom – visa ditt mobilnummer när du ringer privata samtal (ja, det gör vi nog alla) för att säkra att du blir uppringd och inte någon av dina kollegor. Eller din chef?

Hur väljer jag vilket nummer jag ska visa?

Enkelt. Här berättar vi hur du ställer in vilket nummer du alltid vill visa när du är på jobbet och vilket du alltid vill visa när du är hemma. Och även hur du ställer in om du vill strunta i alla regler.

Allt detta gör du i mobilappen (Psst! Ladda ner den här)

Så här gör du:

Visningsnummer

Ändra visningsnummer

1. Tryck på menyn
2. Välj Visningsnummer
3. Klicka på numret bredvid Visningsnummer
4. Välj nummer

Klart!

Schemalägg visningsnummer

Välja rätt nummer

1. Tryck på menyn
2. Välj Visningsnummer
3. Aktivera Arbetstid
4. Klicka på numret bredvid Under arbetstid och välj nummer
5. Klicka på numret bredvid Utanför arbetstid och välj nummer

Klart!

Ändra schema

7. Kryssa ner de tider du vill ändra (förinställt är kl 8 -17)
8. Välj Lägg till
9. Välj de dagar du vill lägga in samma tid på.
10. Tryck på Start tid och välj klockslag då arbetstiden börjar
11. Tryck på Slut tid och välj klockslag då arbetstiden slutar
12. Tryck på Skapa schema

Klart!

Tips! Du kan lägga till två tider på samma dag – t.ex. om du vill lägga in en paus för lunch. Repetera steg 8 till 12 för att dela upp dagen i två scheman.

Tillfälligt visningsnummer

Ställ in tillfälligt visningsnummer

1. Klicka på numret under Tell it-loggan på startsidan
Ser du inget nummer? följ steg 4 till 7 ->
2. Välj vilket nummer du vill visa
3. Tryck på Stäng

Klart!

Tänk på att ändringen bara gäller tillfälligt, gäller alla dina telefoner och bara 30 sekunder efter du gjort valet. Därefter visas ditt vanliga visningsnummer.

Ser du inget nummer alls?

Då behöver du bara aktivera genvägen:

4. Tryck på menyn
5. Välj Inställningar
6. Välj Temp visningsnummer
7. Aktivera genvägen

Klart!

Till vem och när. Valet är ditt.

Hej från kollegorna på Tellit!

Gigaset

Så nära en hederlig telefon med sladd som du bara kan komma har vi lösningen SNOM. Skillnaden mellan en gammeldags telefon och SNOM är att du likt andra IP-telefonilösningar ringer över internet.

En SNOM används oftast av en person med ett fastnummer. Den kan så klart också användas för att ta samtal, ringa ut, och koppla vidare till kollegor eller andra personer. SNOMen kopplas till Tellits molnväxel.

Gemensam nämnare med all sorts fast telefoni vi levererar är att den går över internet. Så det du behöver, bortsett från en Gigaset-, SNOM-telefon eller Softphone, är uppkoppling mot internet. Antingen draget med en nätverkskabel direkt in i telefon eller dator, eller över WiFi.
 
Fördelen med IP-telefoni är att du kan ringa samtal från byggnader eller platser som ni annars kanske inte har full täckning för med vanlig telefon. På så sätt kan du med våra lösningar för fast telefoni i kombination med vår molnväxel enkelt hantera samtal och sköta växeln, oavsett var du befinner dig.

Gigaset

Fast telefoni i form av Gigaset-telefoner används oftast om man har en eller fler avdelningar på ett företag som alla behöver en trådlös telefon med ett fastnummer.

Exempelvis kan man på ett företag behöva en telefon på kontoret, en på lagret, en i produktionen, och så vidare.

Här är Gigaset tillsammans med Tellits molnväxel den ultimata lösningen för att alla ska kunna nå varandra på ett enkelt sätt.

Gemensam nämnare med all sorts fast telefoni vi levererar är att den går över internet. Så det du behöver, bortsett från en Gigaset-, SNOM-telefon eller Softphone, är uppkoppling mot internet. Antingen draget med en nätverkskabel direkt in i telefon eller dator, eller över WiFi.
 
Fördelen med IP-telefoni är att du kan ringa samtal från byggnader eller platser som ni annars kanske inte har full täckning för med vanlig telefon. På så sätt kan du med våra lösningar för fast telefoni i kombination med vår molnväxel enkelt hantera samtal och sköta växeln, oavsett var du befinner dig.

OBD

Kopplas enkelt in i bilens OBD-uttag (sitter oftast under eller bredvid ratten). Passar alla bilar som tillverkats 2004 och framåt.
Till skillnad från batterienheten mäter denna även bränsleförbrukning.

Batteri

Monteras på bilens batteri och till skillnad från OBD-enheten syns inte denna efter installation.