Inlägg

Skapa den bästa kundupplevelsen: Del 2

"Kunden har alltid fel"

“Kunden har alltid fel”

I den andra delen går vi igenom vilken inställning som underlättar och hjälper dig i alla dialoger med din kund.

“Kunden har alltid rätt” har du säkert redan hört och du är kanske rejält trött på dessa och liknande överanvända uttryck. Faktum är att du kanske känner att det finns tillfällen då kunden inte alls har rätt och att du minsann har rätten på din sida…

Rätt eller fel?

…och då säger vi: 99 gånger av 100 kommer du att ha rätt. I alla fall juridiskt rätt.
Så vi kan redan nu skriva under på att du kommer att ha rätt och din kund kommer att ha fel. Ok?

Med den kunskapen i ryggen kan vi redan nu släppa eventuell stolthet vi har i frågan rätt och fel – för det handlar inte om att ha rätt. Det handlar om att din kund får rätt. Det handlar om att din kund känner sig hörd, sedd och respekterad. Och vem vill inte det?

Nu när du vet att du som allra oftast har juridiskt rätt kan du släppa den garden och helt fokusera på kunden. Det är du som är the bigger person här – du har ju rätten på din sida. Då har du råd att vara tillmötesgående och förstående.

Följer du dessa tre tipsen kommer dina kundärenden att gå snabbare, göra din kund mer nöjd och vara roligare. Vi lovar.

1. I kundens skor

Försök att sätta dig in i kundens situation. Hur hade du velat bli bemött om du varit i kontakt med ditt företag? Hmm…lite hemmablind kanske? Lätt hänt. Föreställ dig då en situation där du själv är kund och gärna inom ett område du inte alls är hemma i. Bingo! Där har du förutsättningen.

Som kund vill man oftast:

  • Bli hörd och sedd
  • Veta att man kommit rätt
  • Bli bekräftad

Som kund vill man oftast INTE:

  • Bli dumförklarad
  • Bli lurad

Känns det bekant? Har du andra saker på listan? Perfekt. Då försöker du tillgodose dessa behov åt din kund.

2. 100% fokus

Låter som en självklarhet, eller hur? “Klart man har fokus på kunden.” Men vad innebär det egentligen? Det innebär egentligen att ha lika mycket fokus på sig själv. Vi vågar påstå att det innebär att ställa sig dessa frågor:

  • Hur uppfattas jag av kund?
  • Låter jag snäll, stressad, glad, uttråkad?
  • Hur ser mitt ansiktsuttryck ut?
  • Vad har jag för kroppsspråk? Är jag lite stel, har jag händerna i fickorna, tittar jag åt ett annat håll?
  • Visar jag för kunden att hen har min fulla uppmärksamhet?
  • Hur vill jag att kunden ska känna efter kontakten med mig och mitt företag?

Ger du kunden din fulla uppmärksamhet och faktiskt ger dig fasiken på att hjälpa kunden på bästa sätt kommer det att gå snabbare och bättre.

3. Tacksamhet

Det behövs faktiskt alltid påminnas – att vara tacksam för varje kund som kommer i kontakt med dig och ditt företag. Det finns väldigt många företag som kunden kunde vänt sig till i stället, men har valt att vända sig till dig.

Det är lätt att bli irriterad och trött på kunder som inte förstår eller som är missnöjda, men glöm aldrig bort att de har valt att bli kunder hos dig. Det är upp till dig att hjälpa kunden att förstå och att göra kunden nöjd. Och en sak som kanske gör det lättare att känna tacksamhet över kunden (förutom det faktum att de bringar inkomst) är att en nöjd kund tar med sig fler kunder. Idag litar vi mer på våra vänner, grannar eller kollegor än vad vi litar på reklamer och annonser.

Dina kunder är de bästa ambassadörerna för nya kunder.

Sammanfattning

Sätt dig i kundens skor – tänk efter hur det är att vara kund hos ditt företag eller på ett annat ställe.

100% fokus. Var medveten om dig själv och bestäm dig för att ge kunden all uppmärksamhet.

Var tacksam för varje kund du har. En nöjd kund tar med sig fler kunder.

…det handlar inte om att HA rätt. Det handlar om att kunden FÅR rätt.

Gigaset

Så nära en hederlig telefon med sladd som du bara kan komma har vi lösningen SNOM. Skillnaden mellan en gammeldags telefon och SNOM är att du likt andra IP-telefonilösningar ringer över internet.

En SNOM används oftast av en person med ett fastnummer. Den kan så klart också användas för att ta samtal, ringa ut, och koppla vidare till kollegor eller andra personer. SNOMen kopplas till Tellits molnväxel.

Gemensam nämnare med all sorts fast telefoni vi levererar är att den går över internet. Så det du behöver, bortsett från en Gigaset-, SNOM-telefon eller Softphone, är uppkoppling mot internet. Antingen draget med en nätverkskabel direkt in i telefon eller dator, eller över WiFi.
 
Fördelen med IP-telefoni är att du kan ringa samtal från byggnader eller platser som ni annars kanske inte har full täckning för med vanlig telefon. På så sätt kan du med våra lösningar för fast telefoni i kombination med vår molnväxel enkelt hantera samtal och sköta växeln, oavsett var du befinner dig.

Gigaset

Fast telefoni i form av Gigaset-telefoner används oftast om man har en eller fler avdelningar på ett företag som alla behöver en trådlös telefon med ett fastnummer.

Exempelvis kan man på ett företag behöva en telefon på kontoret, en på lagret, en i produktionen, och så vidare.

Här är Gigaset tillsammans med Tellits molnväxel den ultimata lösningen för att alla ska kunna nå varandra på ett enkelt sätt.

Gemensam nämnare med all sorts fast telefoni vi levererar är att den går över internet. Så det du behöver, bortsett från en Gigaset-, SNOM-telefon eller Softphone, är uppkoppling mot internet. Antingen draget med en nätverkskabel direkt in i telefon eller dator, eller över WiFi.
 
Fördelen med IP-telefoni är att du kan ringa samtal från byggnader eller platser som ni annars kanske inte har full täckning för med vanlig telefon. På så sätt kan du med våra lösningar för fast telefoni i kombination med vår molnväxel enkelt hantera samtal och sköta växeln, oavsett var du befinner dig.

OBD

Kopplas enkelt in i bilens OBD-uttag (sitter oftast under eller bredvid ratten). Passar alla bilar som tillverkats 2004 och framåt.
Till skillnad från batterienheten mäter denna även bränsleförbrukning.

Batteri

Monteras på bilens batteri och till skillnad från OBD-enheten syns inte denna efter installation.