Ska man ha fast telefoni? Vad menas med mobil växel? Hur får man ett företagsnummer i Sverige? Och varför verkar företagstelefoni alltid så krångligt? Att välja rätt lösning för att få eget företagsnummer kan vara en djungel.
Först av allt, ska beslutet att skaffa företagstelefoni fattas. Sen ska det tas ett beslut om vem som ska leverera, vad det får kosta, vad som ska ingå.
Ska man ha fast telefoni?
Vad menas med mobil växel?
Hur får man ett eget företagsnummer?
Vad behövs för att få ett 010-nummer i Sverige?
Varför känns företagsnummer som en hög tröskel att skaffa?
Hursomhelst, så behöver det ju inte vara. Att välja rätt lösning för att skaffa företagsnummer, handlar bara om att ställa sig ett par frågor, enligt oss på Tellit. Frågor som du dessutom redan kan svaret på.
Att ha ett eget företagsnummer ska underlätta för er, men framförallt för era kunder i Sverige. Därför rekommenderar vi att börja med några frågor, och inga svåra sådana:
Plötsligt är det mycket som utkristalliseras. Men glöm inte heller kunden. Hur kan du underlätta för kunden, så det blir ett telefonsamtal de inte skjuter på? Kan du koppla dem vidare till rätt person snabbt, genom ett eget företagsnummer? När du har en överskådlig syn på företaget är det mycket lättare att se vad ni behöver för upplägg till era företagsnummer.
Var sitter era kunder idag och var sitter de i framtiden? Genom att skaffa ett lokalt företagsnummer i Sverige, kan det skapa trygghet och känsla av närhet, om dina kunder är lokala. Däremot kan ett 010-nummer ge en bild av ett större företag som verkar i hela Sverige. Utgå ifrån era kunder och era framtidsplaner. Ska ni vara lokala eller rikstäckande?
Finns det fler anledningar att ringa ert företagsnummer? Var smart när du tittar på de olika redan från början. Klustra ihop de olika kategorierna, för att spara kontaktytor och tid.
Fundera på om en knappväxel är rätt för ert företagsnummer. Om din kund vet vart hen ska, sparar både ni och kunden tid. Eller ska alla som svarar kunna svara på alla frågor? Då är det klokast att låta den som ringer till ert företagsummer ska komma fram så fort som möjligt. Vem ska kunna svara? Antingen ska alla, ett par eller bara en kunna svara på samtal. Oavsett hur ni vill ha det till just ert företagsnummer i Sverige, så är det bra att bestämma det och inte låta frågan flyta runt obesvarad.
Är det befintliga kunder, nya kunder, leverantörer, partners eller kanske anställda som ska kunna ringa till ert företagsnummer i Sverige? Lista alla som kan tänkas vilja kontakta er, och framför allt inte de ni vill ska kontakta er. När ska de kunna ringa till ert företagsnummer? Det naturliga valet är ju att utgå ifrån öppet- eller arbetstider. Men det är en riktigt god idé att tänka till kring vad som ska hända när ni inte har öppet.
Bestäm vilken kundupplevelse ni vill ha – är det kö, uppringning eller röstmeddelande som är bäst för er?
Sitter ni i en lokal eller är ni ständigt på vift? Hur ni jobbar dagligen avgör mycket i vilken typ av telefon som passar bäst. Är det en fast telefon, ett headset kopplat till datorn eller är det mobiltelefoner som gäller? Hur är det med surf? Vilket typ av bredband man har att tillgå är alltid viktigt att veta – det avgör vilken typ av tjänst som funkar bäst till ert företagsnummer. Idag spelar det oftast ingen roll om man har fiber, DSL eller mobilt, utan bara att man har något. Men det är viktigt för din telefonileverantör att veta vad ni har för typ av bredband. Det avgör hur lösningen ska kopplas till er.
Att välja mellan en fast eller mobil växel är en fråga om hur rörliga ni vill vara och hur mycket en lösning faktiskt får kosta. En fast växel behöver ingen annan tjänst för att fungera men kostar desto mer och levereras med en lång bindningstid. En mobil växel är beroende av bredbandet och mobilnätet, men är enkelt flyttad och kostnadseffektiv. Egentligen behöver du bara ha koll på hur ni har det hos er och hur ni vill lyckas med kommunikation.
Fyll i checklistan och låt valet presentera sig själv. Genom att bocka av listan får ni en bra bild på vilken lösning som passar ert företag bäst. Fyll i och ta med till samtalet med telefonileverantören.
Lycka till från kollegorna på Tellit!
Så nära en hederlig telefon med sladd som du bara kan komma har vi lösningen SNOM. Skillnaden mellan en gammeldags telefon och SNOM är att du likt andra IP-telefonilösningar ringer över internet.
En SNOM används oftast av en person med ett fastnummer. Den kan så klart också användas för att ta samtal, ringa ut, och koppla vidare till kollegor eller andra personer. SNOMen kopplas till Tellits molnväxel.
Fast telefoni i form av Gigaset-telefoner används oftast om man har en eller fler avdelningar på ett företag som alla behöver en trådlös telefon med ett fastnummer.
Exempelvis kan man på ett företag behöva en telefon på kontoret, en på lagret, en i produktionen, och så vidare.
Här är Gigaset tillsammans med Tellits molnväxel den ultimata lösningen för att alla ska kunna nå varandra på ett enkelt sätt.
Kopplas enkelt in i bilens OBD-uttag (sitter oftast under eller bredvid ratten). Passar alla bilar som tillverkats 2004 och framåt.
Till skillnad från batterienheten mäter denna även bränsleförbrukning.
Monteras på bilens batteri och till skillnad från OBD-enheten syns inte denna efter installation.