Hos oss på Tellit strävar vi alltid efter att ha de nöjdaste kunderna. Att ha nöjda kunder är något som kräver mycket jobb och det är ett ständigt pågående arbete. Hos oss är det alltid högst upp på agendan och vi delar gärna med oss av våra 5 allra snabbaste tips:
1. Svara
Har du inte möjlighet att hjälpa kunden för stunden – svara det då och be att få återkomma. Tystnad och inget svar skapar många förutfattade meningar. (Psst! Med Tellit behöver du aldrig missa ett samtal)
En tanke: Vad tänker du själv när ett företag inte svarar?
2. Vänlighet
Ett vänligt bemötande går före kunskap. Alltid. Att få ett vänligt bemötande är mer uppskattat än de snabbaste svaren.
En tanke: När fick du ett genuint vänligt bemötande senast?
3. Lyssna
Vad säger kunden? Även om du säkert kan gissa vad kunden behöver redan innan första meningen är klar vinner du mycket förtroende genom att faktiskt lyssna. Och lyssna klart.
En tanke: Hur många förutfattade meningar finns det om dig? Tycker du att dom stämmer?
4. Nivån
Utgå alltid från kundens nivå – därför är det extra bra att lyssna på kunden först. Du finner många ledtrådar på vilken nivå som är lämplig genom att bara lyssna.
En tanke: Du är expert inom ditt område – det innebär oftast att din kund inte är det.
5. Proaktiv
Har kunden fått de svaren som behövs eller kan du förutspå eventuella följdfrågor redan nu? Vad händer när kunden börjar använda varan eller tjänsten?
En tanke: Hur lätt är det att vara förberedd på frågor inom ett område man inte kan?
Många (eller kanske alla) av tipsen är självklara för de flesta. Klart man är vänlig, eller hur? Och att man lyssnar. Såklart. Men ibland är det lätt att glömma bort. Säkerligen på grund av stress, press eller annat som rör företaget. Det är dock alltid viktigt att komma ihåg att det är dina kunder som hjälper till att bygga ditt företag.
Vi bjuder därför på ett bonustips. Kanske det bästa tipset av alla: Se alltid dina kundkontakter som en gåva. För sällan erbjuds en bättre möjlighet att marknadsföra företaget. Oavsett om det är en befintlig kund, ny kund, någon som ringt eller kommit fel. Ta vara på den möjligheten. Alltid.
Hej från kollegorna på Tellit!